Hartelijk welkom!



Deze blog informeert u over de dingen die achter de schermen van ons kasteel gebeuren en bespreekt items uit onze uitgebreide collectie. Voor informatie over openingstijden en evenementen, tentoonstellingen, huwelijken en kinderpartijtjes verwijs ik u naar onze site:

www.sypesteyn.nl

Restaurant op Sypesteyn
De catering van het kasteel is in handen van het echtpaar Annette en Hans Hoogerwerf. Dit gastvrije duo zorgt voor een prettige plek waar gasten graag een hapje of drankje zullen nuttigen. Het terras is geopend tijdens de openingstijden van het museum. Hans en Annette verzorgen tevens de intakes voor bruiloften, feesten en bedrijfsactiviteiten. Ze staan u graag te woord om al uw wensen in vervulling te laten gaan.


Ik wil u uitnodigen uw reactie te plaatsen onder de artikelen.

Bedankt en veel leesplezier.

zondag 22 juli 2012

Het vogelconcert van Melchior de Hondecoeter

Tekst: Pieter Goderie
Foto': Hannie Humme en Carla
Dit schilderij is onderdeel van de de Hondecoetertentoonstelling in ons museum.
Klik op de foto om uit te vergroten!


Het is nog steeds een obsessie voor velen onder ons. De uil die daar trots met een poot geheven boven op een partituur staat en wat zou die inhouden. Het kan een strijdlied zijn die een ommekeer zou kunnen zijn in de interpretatie van de vaderlandse geschiedenis. Misschien gewoon een schunnig lied of een onbekende compositie van een bekende componist. Zo mijmeren we erover en dat is spannend. Het is daarnaast ook een wat vreemde afbeelding waarop alleen vogels zijn afgebeeld waarvan er geen een behoorlijk kan fluiten. Er zijn hele goede foto's gemaakt door Hannie Humme en Carla en kijk eens wat je ziet als je ze uitvergroot.


Er staat een tekst boven en die tekst geeft geen letter weer. Het ziet er ook niet naar uit dat de kunstenaar een poging heeft gedaan dat te doen. Nu de bladmuziek. Op de ene pagina zie ik een notenbalk bestaande uit vier balken en dat duidt op Gregoriaanse muziek en op de andere pagina verschijnt de ons meer bekende notenbalk met vijf strepen. De noten zijn duidelijk weergegeven en wat de vorm betreft doet dit denken aan Gregoriaanse muziek. Anders is het gesteld met de weergave van de maatstrepen. Ik heb er welgeteld twee gezien en als ik dan de open en gesloten noten tel dan lijken me dit geen maatovergangen. Ik vrees dat we aan de hand van deze partituur de vaderlandse geschiedenis niet hoeven te herzien. Toch heb ik het maar opgestuurd naar het Instituut voor Muziekwetenschap van de UvA.



1 opmerking: